Zenderen Vooruit mist te veel kansen tegen WHC

Hoofdklasse A dames  WHC – Zenderen Vooruit

Vandaag moest Zenderen Vooruit op bezoek bij WHC in Hengevelde. Een team dat net als Zenderen verdedigend goed is.  WHC stond met 260 doelpunten op plek 1, Zenderen volgt op plek 2 met 265. “Voor elke trainer is het verdedigend werk de kracht van een team,” weet Zenderen-trainster Leoniek Besslelink. “Als dit staat dan komen de goals vanzelf. Dit weten de dames ook.”

In scorend vermogen was Zenderen sterker dan WHC. “Die ploeg moet het hebben van de breaks en hun goede keepster Monique Huisman. We hebben afgelopen week goed getraind, vele schoten uit de negenmeter, afwerking op goal en snelheid in breaks werd tot in den treuren herhaald. We waren echter niet compleet op de training (griep) maar dat mocht niet baten.”

Vol goede moed reisde Zenderen af richting Hengevelde. Na een goede warming up begon WHC gretig aan de eerste aanval maar de bezoeksters pikten de eerste goede goal mee. WHC volgde met 1-1. Daarna speelde Zenderen op snelheid in de aanval waardoor WHC op achterstand kwam: 1-4. “Mijn ploeg ging door, er volgden een paar goede open kansen maar die WHC-keepster was in uitstekend vorm en had een aantal prima stops,” analyseert Besselink de eerste fase van het duel.

Verdedigend stonden de gasten goed, WHC had moeite met hun 6:0-verdediging. Knap was wel dat de thuisploeg tweemaal scoorde uit de snelle midden! Zenderen kwam ongelukkig op achterstand door tweemaal slordig balverlies en twee gemiste kansen. WHC kwam na tien minuten op 5-5.

Het publiek genoot, de gasten bleven rustig en legden de focus op de aanval en op hun vrije speelster. Maar WHC was gretig, fel in de verdediging, de ploeg zat er boven op, was scherp en verdedigde op het randje. Dit mocht allemaal waardoor de aanvallen van Zenderen telkens werd onderbroken. “Het koste veel energie maar de wilskracht was er. Het was de keepster Monique Huisman die WHC halvewege in de wedstrijd hield: 12-9.”

In de rust werden bij Zenderen de afspraken nog eens tegen het licht gehouden om het steeds fysieker wordende duel te neutraliseren. Bal langer rond laten gaan, afwerking simpel houden. “Loeihard knallen vanaf negenmeter en langer wachten met afronding bij de WHC-keepster,“ luidden de verdere instructies.

Via 12-11 kwam Zenderen in een fase met vier gemiste kansen en drie breaks tegen: 17-13, na 40 minuten. “We baalden flink maar we bleven rustig maar het zat ons niet mee. Twee gelijktijdige simpele tijdstraffen waren vooralsnog het bewijs dat we niet opgaven,” meldt Besselink. "WHC kon met 6 tegen 4 geen doelpunt maken, ik was trots op mijn speelsters,” glundert Besselink. Van de 9 strafworpen gingen er vijf verloren, elf kansen niet kunnen omzetten. “Dan is er in deze wedstrijd maar één winnaar,” moest de Zenderen-coach na zestig minuten spannend handbal toegeven: 22-18.

Volgende week thuis tegen E&O is het moment van sportieve revanche.