V&L haalt elf punten in tegen Handbal Venlo en geeft dan alles weg

Zaterdagavond werd in Geleen de Limburgse derby gespeeld tussen de handbalsters van V&L en Handbal Venlo. Gezien de stand op de ranglijst waren de belangen voor beide ploegen groot om de twee punten te pakken. Er werd dan ook veel strijd verwacht maar dat de wedstrijd nog in Hitchcock-achtige  thriller eindigde had niemand durven voorzien.

Na 37 minuten in de tweede helft stond het 11-22 voor de gasten uit Venlo, die uiteindelijk vanuit een directe vrijeworp na afloop van de wedstrijd nog met de 26-27 winst er vandoor gingen. De vreugde uitbarsting bij Handbal Venlo was enorm, alsof er een kampioenschap was binnen gehaald. terwijl de speelsters van V&L verdwaasd met de handen in de zij verslagen het tafereel bij de tegenstander stonden te aanschouwen.

De wedstrijd begon heel nerveus van beide kanten. Venlo leek kampioen paalschieten te worden terwijl aan de andere kant V&L bezig was met slappe schoten om keepsters Claudia Rompen in te schieten. De eerste treffer viel pas na vijf minuten 0-1 waarna Carlijn Mulder er  0-2 van maakte en Linda Greven een minuut na de openingstreffer de 1-2 scoorde. Maar de wedstrijd kwam pas echte goed opgang als Lokkart er in de twaalfde minuut 1-5 van maakt. V&L neemt dan een time-out want alles wat maar fout kan gaan gaat fout tegen de offensieve dekking van Venlo.

“We hebben daar de hele week op getraind” vertelde V&L coach Maurice Janssen na afloop, “maar alles wat we de afgelopen week op de training hebben afgesproken en geoefend, en wat perfect liep, daar zagen we vandaag in de wedstrijd helemaal niets meer van terug. Vraag me niet hoe dat komt want daar heb ik geen verklaring voor. We begonnen veel te nerveus, ik denk dat wat in de wedstrijd in Venlo gebeurde (V&L verloor daar met 30-19) nog door de hoofden spookte. Als je dan ook al meteen twee zeven meters gaat missen dan breng je jezelf alleen nog maar verder in de problemen. In de tweede helft laten ze dan zien dat dat dus helemaal niet nodig is geweest”.

Van 1-5 loopt Handbal Venlo dan door naar 2-9 halverwege de eerste helft. Als V&L dan drie minuten later terug komt naar 5-10 gaat iedereen er eens voor zitten als men denkt dat de inhaalrace is begonnen. Niets was minder waar. V&L bleef zich maar vastlopen in de dekking van de tegenstander en slappe schoten afleveren die een prooi waren voor Rompen. Venlo loopt dan ook uit naar 5-14 (22’) en gaat uiteindelijk met een 8-18 tussenstand de kleedkamer in voor de welverdiende rust.

Na rust voert Handbal Venlo meteen het verschil op naar elf doelpunten 8-19. Een verschil dat op het scorebord bleef staan tot de 37e minuut als Wagemans de 11-22 scoort. Milou Janssen scoort dat de 12-22 waarna de problemen voor Handbal Venlo gaan beginnen als Lianne van Sleeuwen voor twee minuten naar de kant wordt gestuurd. Ondanks een Venlose time-out scoorde V&L drie maal (15-22). Chantal Lokkart lost dan met een twee minutenstraf  haar teamgenoot op de bank af. V&L loopt in naar 17-22 en de zelfverzekerdheid waarmee Venlo de wedstrijd speelde was helemaal verdwenen en ging over naar nerveus handbal waarbij veel fouten werden gemaakt.

Als Venlo halverwege de tweede helft tegen de derde tijdstraf aanloopt is het de uitblinkster bij V&L Bo Limpens die de 19-23 scoort. V&L begint nu zelfs overmoedig te raken door te snel te gaan afronden. Van Sleeuwen kan daar nog van profiteren: 19-24. De wedstrijd wordt vervolgens alleen maar hectischer Venlo wordt steeds nerveuzer en V&L ruikt haar kans. Terwint scoort 20-24 waarna Limpens (V&L) een twee minuten straf krijgt, maar waar Venlo dan weer niet van weet te profiteren, zelfs niet als V&L een break mist. Dan is het Drent die vanaf de zevenmeter de 21-24 scoort en Mulder de vierde tijdstraf voor Venlo incasseert.

De weer van een blessure teruggekeerde keepster Kelly Hoffmans, die nog maar beperkt inzetbaar is, begint zich dan ook nadrukkelijk te manifesteren. Een stop van haar levert aan de andere kant een doelpunt op 22-24. De twee punten marge lijkt een moeilijk te nemen horde te zijn door de ploeg uit Geleen tot bij 24-26 Hoffmans een zevenmeter van Venlo stopt en van Meijel vervolgens aan de overkant wel weet te scoren: 25-26. Het Venlose spel is alleen enige minuten allen nog maar gericht op vertragen, overtredingen uitlokken en zo lang mogelijk balbezit houden. Dat komt de ploeg duur te staan als men van de zenuwen de bal over de zijlijn gooit. V&L pakt haar kans en scoort via Diana Terwint met nog 25 seconden op de klok de 26-26.

Sporthal Glanerbrook ontploft. In goed 20 minuten wordt het onmogelijk toch mogelijk gemaakt. Een elf punten achterstand wordt goed gemaakt en een puntendeling lijkt daarmee het enige juiste te zijn voor deze wedstrijd. Venlo probeert van alles om nog tot score te komen maar wordt steeds afgefloten maar krijg wel steeds de overtreding mee. Zo ook in de laatste seconden vlak voor het laatste fluitsignaal dat bijna gelijktijdig door de sporthal klonk. Venlo mocht recht voor het doel nog een rechtstreekse vrijeworp nemen. Carlijn Mulder ging voor het muurtje staan en joeg de bal snoeihard half hoog langs de keepsters die door de snelheid te laat kwam waarmee de winst alsnog naar Venlo ging: 26-27.

De ontlading bij Handbal Venlo was groot, terwijl de speelsters van V&L hun geweldige inhaalrace niet beloond zien worden met tenminste een punt en verstijft aan de cirkel staan te kijken en die ene seconden op zich laten inwerken wat daarin is er gebeurt.