Seizoenseinde dames BDC met een lach en een traan

Afgelopen zondag sloten de dames van AutoSmeeing/BDC in sporthal Beukendal het seizoen 2015-2016 af. Doelstelling vooraf was hoog in de middenmoot eindigen. Na de laatste wedstrijddag kan worden geconcludeerd dat die doelstelling is behaald, door op de vijfde plaats te eindigen.

Zondag stond de wedstrijd tegen Pacelli op het programma voor de Soester dames. Uit werd ruim verloren en tot vorige week maakte Pacelli nog kans op het kampioenschap. Coach Willem-Jan Ruder benadrukte, speel vooral met plezier, het is de laatste wedstrijd, maak er iets moois van en speel met elkaar.

BDC begon scherp aan de wedstrijd en pakte direct de voorsprong, het tempo in de eerste helft lag hoog en het publiek kreeg een aantrekkelijke eerste helft voorgeschoteld.

Na een voorsprong van drie punten 7-4 kantelde halverwege de eerste helft de wedstrijd en pakte Pacelli na 20 minuten voor het eerst de voorsprong 11-12. Uiteindelijk wist BDC met een minimale voorsprong van één punt de kleedkamer op te zoeken: Ruststand 15-14

Na rust kwam Pacelli beter uit de kleedkamer en wist het de achterstand om te buigen in een voorsprong die gestaag drie punten opliep naar 17-20. Beide ploegen bleven strijden om de winst en speelde op het scherpst van de snede. In de laatste tien minuten werd de ban definitief gebroken. Pacelli scoorde in die periode nog drie keer, waar BDC tien maal doeltrof. De eindstand van 36-29 lijkt daardoor iets geflatteerd, want tien minuten voor tijd was het 26-26: Eindstand 36-29

Coach Willem-Jan Ruder: “Ik ben blij dat we het op deze manier kunnen afsluiten. Het was een mooi seizoen, maar aan alles komt een eind. We wisten vooraf dat dit seizoen wel eens het laatste kon betekenen voor de huidige groep. De meiden spelen al heel wat jaren samen en de afgelopen jaren merk je dat het handbal niet meer op nummer één staat. Vandaag nemen we afscheid van een grote groep meiden, bijna de gehele basis van vandaag stopt. Ieder met haar eigen legitieme reden. Het is natuurlijk doodszonde, want het is een geweldige groep meiden"

De stoppers zijn Britt van Twillert, Shirley Sakkers, Mariëlla van Zetten, Mayke Schram en Maaike van Barneveld.

Rudder: "Ik hoop dat er volgend jaar een mooie groep klaar staat die hun kan vervangen, we hebben de afgelopen twee jaar samengewerkt met het tweede team en hier zitten meiden bij die het niveau aan zouden kunnen. Ik heb de afgelopen drie jaar met heel veel plezier gewerkt met deze groep. Vooraf werd ik gewaarschuwd dat het een ‘moeilijke’ groep zou zijn, ik heb daar geen seconde last van gehad. We kunnen terugkijken op hoogte en dieptepunten, we hebben heel hard gelachen met elkaar, hard gewerkt, veel kilometers afgelegd, gewonnen en verloren, het waren drie mooie jaren, die we vandaag met winst afsluiten.”