Quintus neemt revanche op DIOS

PETER LOTMAN - Kwintsheul - De streekderby’s tussen het Quintus Opleidingsteam en DIOS staan altijd garant voor spectaculaire duels. Ook dit keer trakteerden de beide rivalen de toeschouwers op een spetterend schouwspel met de Westlanders als winnaar: 21-19.

Het team van coach Carel van Esch kreeg daarmee de gehoopte revanche voor de nederlaag eerder dit seizoen in Den Hoorn. Daar zag het in de eerste helft niet naar uit. DIOS startte veel feller en pakte al snel door treffers van Wesley Stet en Frank Koole een 4-8 voorsprong. De thuisclub kon daar weinig tegenover stellen. De Westlandse opbouwrij slaagde er niet in de voortreffelijk keepende Barry Duijndam te passeren. De 6-11 ruststand zorgde voor lachende gezichten bij DIOS-coach Arjan Koster en zijn adepten.

Zijn collega Van Esch verdween boos kijkend naar de kleedkamer. Zijn boodschap kwam vervolgens duidelijk over bij zijn spelers, want na de hervatting verscheen de Heulse ploeg als herboren op de speelvloer. Plotseling waren alle schoten wél raak met als onbetwiste uitblinker de linkshandige Mark van Vliet. Hij maakte aan het begin van de partij het openingsdoelpunt, zat daarna lang op de wisselbank, maar haalde zijn gram in het tweede bedrijf. Hij scoorde in totaal tien keer en was daarmee de gevierde man binnen zijn team.

Hij zorgde met Marco de Bakker voor de 13-13 tussenstand na tien minuten. Vooral het elfde doelpunt van De Bakker, vallend aangespeeld door Roald Stuiver in de break, was een juweeltje. In die fase had DIOS de pech dat de uitstekend leidende scheidsrechters Carla van Dijk en Yvonne Wijtenburg twee spelers naar de strafbank stuurden. Quintus profiteerde dankbaar en kwam zelfs op een 17-16 voorsprong.

WEGGEGEVEN

Coach Arjan Koster van DIOS: ,,In dat eerste kwartier na de rust hebben wij het weggegeven. Quintus speelde beter, maar wij gaven ze in de verdediging daar ook de ruimte voor. We zochten in die fase te vaak de verkeerde oplossingen.” Toch kwam zijn ploeg door de sterk spelende aanvoerder Wesley Stet weer op gelijke hoogte: 17-17. Daarna ontwikkelde zich een spannende strijd met doelman Paul Vis in een hoofdrol. Routinier Roald Stuiver, voor even weer teruggehaald uit het derde team, schoot fraai 18-17 binnen.

TWEE KEER AFGESCHEURDE ACHILLESPEES

DIOS kon in de derby tegen Quintus niet beschikken over twee basisspelers. Zowel schutter Frank Snelder als hoekspeler Ricardo Zeestraten liep in het duel vorige week met Volendam een afgescheurde achillespees op. Snelder is inmiddels geopereerd en de operatie van Zeestraten volgt deze week. Bij hem leek het aanvankelijk een zweepslag, maar onderzoek zorgde voor de grote teleurstelling. Beide spelers keken gisteren vanaf de kant toe hoe hun ploeg verloor.

René de Bakker zorgde voor 19-17 met een beheerste treffer vanuit de rechterhoek. Maar Roy Stet met een soloactie en Frank Koole met een van zijn befaamde effectballetjes dreven de spanning bij 19-19 verder op. Met nog twee minuten op de klok was het wéér Stuiver die vanaf de cirkel raak schoot: 20-19. DIOS-coach Koster pakte een time-out met nog één minuut te gaan en drukte zijn spelers op het hart zuinig met de bal te zijn. Door een geforceerde actie leed zijn team toch balverlies en kon Mark van Vliet vervolgens eenvoudig in de tegenaanval de 21-19 zege veilig stellen.

Doelpunten Quintus Opleidingsteam:Mark van Vliet (10), René de Bakker (4), Marco de Bakker (3), Roald Stuiver (2), Luc van Steenbergen en Rens Reijgersberg.

Doelpunten DIOS:Frank Koole (5), Wesley Stet (5), Roy Stet (3), Robin Huisman (2), Bart Dessens (2),  Ruud de Jong en Wouter van den Ende.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***):Qua handbal niet altijd even mooi, maar een geweldige strijdlust en veel spanning. Door de rivaliteit en het grillige scoreverloop het aanzien meer dan waard. Met aan het einde Quintus als een verrassende winnaar na de overmacht van DIOS in de eerste helft.

Scheidsrechters (****):Opnieuw een puike prestatie van Carla van Dijk en Yvonne Wijtenburg. Heerlijk om dit koppel aan het werk te zien. Soeverein en met veel gevoel voor de wedstrijd. Het was een stevig duel, maar het tweetal had alles in de gaten. Als wij indeler van de scheidsrechters waren, wisten we het wel !

Beste spelers:Bij Quintus was Mark van Vliet de grote man. Tien keer scoren is een formidabele prestatie in zo’n wedstrijd. Ook Paul Vis blonk uit in het Westlandse doel. Bij DIOS was ook de keeper de beste man van de ploeg. Barry Duijndam had opnieuw een serie fraaie reddingen.

AD SPORT/PETER LOTMAN