Olympia’89 ziet bekerstunt in rook opgaan

Wat was eerstedivisionist Olympia'89 in de landelijke beker dicht bij een stunt tegen Hellas, nummer vijf in de eredivisie. Een mooie voorsprong verdween in de laatste 4 minuten als sneeuw voor de zon: 29-29 na 60 minuten (rust: 17-15). In de verlenging hadden de Hagenaren, de landskampioen van 2008, meer kracht over om de handbalwedstrijd naar zich toe te trekken: 31-33 (29-31).

De wedstrijd begon met een minuut stilte vanwege het onverwachte overlijden van Rien Loeffen. Olympia'89 wil langs deze weg familie en vrienden sterkte wensen met het verwerken van dit grote verlies. De eerste aanval van de thuisploeg ging erin via Kevin de Leeuw, die vanaf de opbouw doeltreffend uithaalde. Hellas was wakker geschud en nam het initiatief. Dankzij opnieuw Kevin de Leeuw en ook dankzij een paar effectieve afstandsschoten van Martin van Iperen bleven de Ossenaren in het spoort van Hellas: 6-7. Wout van Iperen zorgde vervolgens met twee rake breaks, de tweede na een schitterende pass van Geert van de Goor, voor een nieuwe voorsprong: 8-7.

Tot die vermaledijde verlenging was het Olympia, deze dag gecoacht door Frans van Erp, dat aan de winnende hand was. Keeper Erwin van den Elzen droeg daar meer dan een steen aan bij; hij was van afstand moeilijk te kloppen en ook enkele open kansen pareerde hij prachtig. Harm van Iperen, die pas in het tweede deel van de eerste helft in het veld kwam, zorgde dat het in de loop van het eerste bedrijf verdedigend wat beter kwam te staan en bepaalde de ruststand op 17-15 door een rebound te pakken en in het netje te 'leggen'.

Hellas kwam niet goed uit de kleedkamer; in de eerste aanvallen zat weinig pit. Daar profiteerde Olympia optimaal van. De voorsprong werd naar 4 getild (19-15) en rond die koers bleef het lang schommelen. Het eerste slechte nieuws was de rode kaart voor Martin van Iperen. Met nog 10 minuten op de klok, bij een stand van 26-22, kreeg hij zijn derde tijdstraf. Dat leek in eerste instantie weinig gevolgen te hebben, want de rood-zwarten gingen er niet slechter van spelen.

Toen Chiel van Iperen met nog 4,5 minuut te gaan de 28-23 produceerde, had Olympia alle kaarten in handen om de zege over de streep te trekken. De gasten trokken de enige troef die zij nog hadden: de 1-tegen-1-dekking. Dat sorteerde voor Olympia helaas effect. 2,5 minuut later was er van de riante voorsprong weinig meer over: 28-27. Wout van Iperen leek vervolgens de ban te breken met de 29-27, maar niets bleek minder waar. De Haagse tegenstander kwam op 29-29 en had zelfs nog een laatste aanval om de winst in de reguliere speeltijd naar zich toe te trekken. Erwin van den Elzen voorkwam dat echter met een geweldige redding op de cirkel.

In de verlenging werkte de klap van de weggegeven voorsprong wel door. Hellas had de verdediging goed staan en Olympia kwam er niet meer doorheen. Aan de overkant gold dat niet, waardoor de teams van kant wisselden bij een stand van 29-31. Bij 29-32 zorgden Erik Loeffen en Wout van Iperen met een uiterste krachtsinspanning voor 31-32 en een klein beetje hoop voor het thuispubliek. Bij die stand kregen onze jongens nog een kans om gelijk te maken, maar de keeper van Hellas stopte de inzet. De 1-op-1-dekking sorteerde bij Olympia vervolgens helaas geen positief effect. Sterker nog, een negatief effect: 31-33. Daar bleef het bij.

Ontzettend jammer voor de Olympia-mannen die een goede pot speelden, eigenlijk ook wel recht hadden op een stunt en door het publiek op een groot applaus werden getrakteerd. Dat was niet alleen voor deze wedstrijd, maar voor het hele prachtige handbaljaar 2016.

Olympia - Hellas 31-33 (17-15, 29-29, 29-31). Scores Olympia: Wout van Iperen 8, Martin van Iperen 5, Harm van Iperen 4, Kevin de Leeuw 4, Chiel van Iperen 4, Frank Loeffen 2, Geert van de Goor 2, Erik Loeffen 1, Frennie Bens 1.