Licht herstel Quintus

Ondanks ruime nederlaag lijkt einde vormcrisi nabij

Door Peter Lotman - Sittard - De enige opdracht voor de handballers van KWS/Quintus in de kampioenspoule van de eredivisie was de schade zo veel mogelijk beperkt houden. Winstkansen tegen landskampioen OCI/Lions werden bij voorbaat uitgesloten. Met de 36-21 nederlaag lukte die missie gedeeltelijk.

Verliezen van veelvoudig prijzenpakker Lions is geen schande. De Limburgers waren al oppermachtig in de BENE-League en ook voor de vaderlandse titels doen zij nog volop mee. Voor Quintus ligt de doelstelling op een heel ander niveau. Uit alle macht proberen de Westlanders een plaats in die grensoverschrijdende competitie voor volgend seizoen zeker te stellen. In die strijd zijn Lions en ook Aalsmeer onhaalbare winstpartijen voor het team van coach René Zwinkels. De twee duels met Swift Arnhem, de nummer twee van de eredivisie, moeten de doorslag geven.

NIPT VERLOREN

Twee weken geleden ging de eerste partij in Kwintsheul nipt verloren. Zaterdag volgt de return in Arnhem en alle pijlen zijn op die cruciale wedstrijd gericht. Het doelsaldo is uiteindelijk doorslaggevend en dus moeten de nederlagen tegen Lions en Aalsmeer binnen aanvaardbare proporties worden gehouden. Dat is nu juist het probleem, omdat Quintus na een zwaar seizoen in een vormcrisis verkeert. Aanvoerder Lex Dofferhoff: ,,Het gaat op dit moment allemaal erg moeizaam. Verloren van Swift en Aalsmeer en uitgeschakeld in de beker. Dat geeft een flinke deuk in het vertrouwen. We moeten ons deze week herpakken en dan hebben we zaterdag maar één opdracht tegen Swift: winnen.”

Tegen Limburg Lions ging het ondanks de grote nederlaag een tikkeltje beter. Coach René Zwinkels: ,,We zitten op dit moment duidelijk in de verkeerde hoek. Maar we hebben er tegen Lions toch een beter gevoel aan over gehouden. Er was meer strijd. De laatste weken lukte het gewoon niet. De verdediging is anders altijd ons sterkste punt, maar ook daar klopte het vaak niet. Nu ging dat tegen een sterke tegenstander beter. Door foutjes en balverlies werd het toch nog een hoge uitslag.”

LEERSCHOOL

Echte uitblinkers waren er niet bij Quintus. Lars Hemmes keepte een goede partij. Frank Meeuwisse was aan de cirkel gevaarlijk. Een sterk collectief dat weer meer strijdlust toonde. Dat biedt perspectief voor het cruciale duel met Swift Arnhem. Zwinkels weet wat hem en zijn spelers te doen staan. De Westlandse coach blijft optimistisch: ,,We moeten zo snel mogelijk uit deze situatie zien te komen. We hebben daar met elkaar over gesproken en van belang is dat we de rust bewaren. Deze spanning maakt de sport ook wel weer mooi. Voor de persoonlijke ontwikkeling van die gasten is dit een goede leerschool. Ik ben ervan overtuigd dat we er op tijd uitkomen. Al die investeringen in trainingsarbeid kunnen niet tevergeefs zijn

geweest. Die gasten verdienen een plek in de BENE-League, maar gunnen bestaat niet in de sport. We moeten het zelf afdwingen door keihard te knokken.”

Doelpunten Quintus: Frank Meeuwisse (4), Alex Koop (4), Ard Vollebregt (3), Collin de Vette (2), Chris de Bakker (2), Bob Kouwenhoven (2), Lex Dofferhoff (2), Niels van Lier en Marc de Vreede.

AD SPORT/PETER LOTMAN