Hurry Up: Negen uur in de bus voor een nederlaag

Visé heeft de sterkste papieren tegen Hurry Up

Door Frits Feuler – Zaterdag rond het middaguur vertrok JMS Hurry Up voor een potje handbal naar het 350 km verder gelegen Visé, vlak over de grens bij Maastricht. Tegen half vijf draaide de spelersbus de parkeerplaats op bij de sporthal.

Een twintigtal supporters had vrijdag al de lange rit naar het zuiden gemaakt en combineerde het nuttige met het aangename. De ‘Ollandse’ supporters zorgden op de tribunes van Hall Omnisport voor luide aanmoedigingen. Uiteindelijk mochten alle inspanningen niet baten: Hurry Up verloor van het fysiek sterke Visé, na een 17-11 ruststand, met 30-22.

Vooraf had Hurry Up-coach Martin Vlijm al een hard hoofd in een goed resultaat. “We hebben tien spelers en drie keepers. Hebben heel wat trainingsuren ingeleverd omdat niet alle dagen alle spelers beschikbaar zijn. Pas op vrijdag kan ik met een zo goed als complete groep trainen voor de wedstrijd in het weekeinde. We maken, als noordelijkste ploeg, nogal wat kilometers. Allemaal nieuwe ervaringen voor deze groep in het eerste jaar van de Beneleague.”

Visé had het snelste de wedstrijd in handen: de 1-2 werd in rap tempo omgebogen via 6-2 naar 10-4. “Onnodig te vertellen dat we de eerste helft verslapen hebben,” gaf Vlijm na afloop aan. Bij 14-7 werd doelman Manuel Kremer gewisseld voor de 24-jarige Deen Thomas Aagaard. Die vestigde meteen de aandacht op zich met een aantal prima stops. Niet voldoende voor een forse 17-11 achterstand halverwege.

Visé-coach Pedrag Dosen, nooit tevreden lijkt het wel, pompte zijn ploeg in een hoog tempo over het veld. Bij weer een fout ging de geblokte coach met enige regelmaat uit zijn verbale dak. “Je moet iedereen in deze zware wedstrijden scherp houden,” gaf hij in zijn analyse achteraf nog maar eens aan. Maar hij bereikte er wel mee dat zijn ploeg, met fris en aanvallend degelijk handbal, de ruime voorsprong bij rust zeker niet gestolen had.

Na de pauze liet Hurry Up iets van zijn potentie terug zien. Na zes minuten stond de teller op 19-16 en brak de, achteraf gezien, beslissende spelfase aan. Eerst miste Glesner namens Visé een strafworp, meteen aan de overkant werd Sjoerd Boonstra aan de cirkel te hardhandig aangepakt. De bonkige 22-jarige pivot kwam ongelukkig met zijn hoofd op de betonnen vloer terecht en bleef roerloos liggen. De arbiters snelden toe, ploegmaats zagen dat het niet goed was. Vanaf de tribune schoot een huisarts uit Visé te hulp. Minutenlang werd aan hem ‘gesleuteld’. Na zeven minuten werd hij, ondersteund door ploegmaats naar de kleedkamer gebracht waarbij zijn voeten over de grond sleepten. Het was akelig stil op de tribunes.

Sjoerd keerde pas een half uur na de wedstrijd, samen met Tommie Falke, terug. Hij wist zich niks te herinneren. “Ik heb pijn in mijn gezicht en mijn hoofd,” was het enige wat hij eruit stamelde. Falke bleef in zijn buurt. “We zullen op de terugreis goed op hem moeten letten. Een hersenschudding, zeker!”

Thies Berendsen kon de stand op 19-17 brengen vanaf de streep maar raakte de paal. Meteen het sein voor Dosen om zijn ‘oogappel’ Louis Marchal kort te laten verdedigen op Bernatavicius. Daarmee verdween het laatste restje kracht uit de aanval van de oranje-zwarte ploeg. In een ruk ging het door naar 23-17. Hurry Up wilde wel maar was duidelijk leeg gespeeld door het hoge tempo en de fysieke inzet van de thuisploeg .

“Vervolgens hadden we ook nog een paar keer de pech dat de arbiters het voordeel aan Visé gaven, met indirect een paar treffers tegen. Tja, BENE-league is heel mooi, maar de arbitrage groeit volgens mij niet goed mee. Dat wordt een probleem!” aldus Vlijm. Dosen kon zich in het onderonsje met zijn collega wel vinden in die mening. “Verleden keer bij Volendam was er ook hier en daar wat vreemds aan de hand. De ene keer win je er mee, de andere keer is er verlies.” Hoe dan ook, Visé gaf de voorsprong van vier treffers – 24-20 – niet meer prijs en denderde door naar 30-20.

De bezoekers uit Zwartemeer mochten het slotakkoord plaatsen: 30-22. “Wij zijn, na het uitvallen van Sjoerd, niet meer in de wedstrijd kunnen terugkomen,” gaf Vlijm aan. “Al met al mogen we niet mopperen, een keer in de zoveel wedstrijden gebeurt dit.” Pedrag Dosen zag door de winst de aansluiting met de top-vier dichterbij komen. “Doel is om de plek in de League te behouden met deze jonge groep. Inderdaad, Marchal viel geweldig in. Deed hij vorig jaar ook al in de beslissende match bij Neerpelt. Een talent, met plezier in het handbal. Pas 18 jaar, als coach moet je risico nemen om zo’n speler in dit soort wedstrijden ervaring te laten opdoen.”

Tommie Falke was kort en duidelijk over zijn team: “In de voorbereiding zijn we een echt team geworden. Vandaag echt niet normaal hoe zwak we gespeeld hebben, vooral in de eerste helft. Bij 19-16 hadden we kans om door te drukken. Helaas!” Het vooruitzicht op wéér viereneenhalf uur in de bus stemde de hoekaanvaller ook al niet blij!

Doelpunten Visé: Danesi (8), Vancosen (5), Popivoda (5), Marchal (3), Glesner (4), Gava (2), Geradon (2), Cutaia (1).

Doelpunten Hurry Up: Bernatavicius (9), Suelman (5), Trainavicius (4), Falke (1), Marx (1), Berendsen (1), Katsikis (1).