Hercules te jong en onervaren

Haagse ploeg moet aan de bak in de strijd tegen degradatie

PETER LOTMAN -Den Haag - Na het handbalduel in de eredivisie tussen Hercules en E&O (19-34) waren er twee conclusies snel getrokken.  De Hagenaars krijgen het zwaar in de strijd tegen degradatie. E&O is nog ver weg van een plaats in de BENE-League.

De grote vraag was vooraf of de club uit Emmen vol voor de winst zou gaan tegen Hercules. Er circuleerden geruchten dat het team van coach Edwin Kippers liever tweede wilde worden in de eredivisie. Met die plek zouden de Emmenaren worden ingedeeld in de poule met Quintus. De kans op een plaats in de zo begeerde BENE-League was dan kansrijker. Op niet mis te verstane wijze heeft E&O aangetoond dat er van strategisch rekenen geen sprake was.

Marwin van Offeren, de Hagenaar die in het verleden voor Hercules uitkwam, verwoordde het kernachtig: ,, Je denkt toch niet, dat wij expres een wedstrijd gaan verliezen. Oké, vorige week verloren wij thuis onverwacht van Lions 2, maar toen speelden we ook gewoon erg slecht. Veel mensen dachten dat wij dat met opzet hadden gedaan. Maar, geloof me, wij willen echt kampioen worden en in welke poule we dan komen, zie we wel. Zo hebben we het in het begin van het seizoen als team met elkaar afgesproken.”

ONGELIJKE STRIJD

Vanaf het begin van de ongelijke strijd zette E&O de woorden van Van Offeren kracht bij. Halverwege de eerste helft was het al 3-11 voor de gasten, die niet eens alles uit de kast hoefden te halen. Toen was al duidelijk dat er van een verrassing geen sprake kon zijn. E&O denderde door naar de 7-18 ruststand en liet daarmee zien niet voor niets koploper te zijn van de eredivisie. Veel aandacht ging ook uit naar de Kroatische aanwinst Marko Vidovic. Een stevige Oostblokker, die qua fysiek zijn mannetje staat. Technisch kon hij nog niet imponeren. Vooral zijn voetenwerk en bewegingssnelheid waren pover.

HALFBAKKEN

Voor Hercules was de boodschap al snel duidelijk. Het team van het interim-duo Jelle Jorna/Robin Vendeloo krijgt vanaf begin maart in de play-down tegen degradatie de handen vol om het hoofd boven water te houden. De ploeg is te jong en te onervaren om voldoende weerstand te bieden aan fysiek sterkere tegenstanders. Hercules beschikt in Imre Obbens en Jeroen van ’t Hart over twee uitstekende keepers, maar met een halfbakken verdediging voor zich kunnen zij ook geen wedstrijden winnen. Voor coach Jorna is het te hopen, dat hij in de nacompetitie kan beschikken over de beweeglijke aanjager Nick Masmeijer en de robuuste cirkelloper Mo Abdeldayem. Zij ontbraken tegen E&O vanwege handblessures.

Jorna: ,,Daar ga ik wel van uit. Die gasten hebben we hard nodig. Net als Jorik Lommen trouwens. Die drie hebben een brok ervaring die we niet kunnen missen. Ik ben blij met al het talent dat we hebben rondlopen, maar daar zitten jongens bij van zestien, zeventien jaar. Van

die gasten mag je niet verwachten, dat zij de kar trekken. Voor de toekomst zijn zij van groot belang, maar knokken tegen degradatie is een ander verhaal.”

OPLEVING

Direct na de rust kende Hercules een sterke opleving. Binnen tien minuten werd de 7-18 achterstand onder aanvoering van Jorik Lommen en Boy Koreneef teruggebracht tot 14-21. Coach Kippers van E&O was woedend en nam twee keer in korte tijd een time-out. Zijn team nam het veel te makkelijk op en dat zinde de gedreven coach niet. Zijn tirade miste de uitwerking niet. Binnen tien minuten was de krachtsverhouding bij 15-32 al weer hersteld. Zo eindigde de ongelijke partij voor iedereen onbevredigend. Hercules realiseerde zich dat het flink aan de bak moet om niet uit de eredivisie te vliegen. E&O besefte dat een plaats in de BENE-League nog ver weg is.

DRIE OUDE BEKENDEN EVEN TERUG

Het duel tussen Hercules en E&O was een weerzien met drie oude bekenden. Bij de club uit Emmen handballen drie voormalige spelers van Hercules. De linkshandige schutter Marwin van Offeren heeft zich in Emmen ontwikkeld tot een vaste waarde. Dreigend vanaf de opbouw en met een gevaarlijk schot. René Jaspers is nog even frivool als in zijn Haagse jaren. De zoon van topbiljarter Dick Jaspers heeft een fabelachtige techniek en scoorde ook nu weer met lobjes en draaiballetjes. Hij is een echte publieksspeler, die net als Van Offeren volgend seizoen beslist  BENE-League wil spelen. Daniël van der Ham is de derde troef die is weggeplukt uit Den Haag. Een degelijke speler zonder poespas en door zijn rustige optreden een stabiele factor in de Emmense formatie.

Voor E&O waren Jaspers (8), Van Offeren (2) en Van der Ham (2) trefzeker. Doelpunten Hercules: Jorik Lommen (5), Boy Koreneef (4), Kevin Landsweers (4), Yannick Boers (2), Tom Scheepmaker, Bart Batenburg, Jordy Hazebroek en Otto Schimmel.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (**): Het krachtsverschil was zó groot, dat er totaal geen spanning was. Ook handbaltechnisch was het niet best. Hercules probeerde het wel, maar kon geen vuist maken. E&O liet zich in het verloop van het matige duel meeslepen in het rommelige spel van de tegenstander. Voor beide teams geldt: nog veel werk aan de winkel om hun doel te bereiken.

Scheidsrechters (***) :Ook voor het arbitrale duo Marieke Smit en Adri Holierhoek viel er geen eer te behalen aan deze wedstrijd. Ze floten goed, maar er gebeurde ook nauwelijks iets moeilijks. Ze bleven geconcentreerd en dat was de grootste verdienste.

Beste spelers: Bij beide teams blonk er niemand echt uit. Imre Obbens keepte ondanks de hoge uitslag goed bij Hercules in de eerste helft. Bij E&O scoorde René Jaspers makkelijk, maar zelfs de Kroaat Marko Vidovic stak er niet bovenuit.

AD SPORT/PETER LOTMAN