Handbalsters ROAC Stap voor stap op weg naar meer zelfvertrouwen

Na een aantal goede trainingen deze week starten de handbaldames van ROAC met vertrouwen in de thuiswedstrijd tegen HMC. Eerder deze competitie werd de wedstrijd in Raamsdonkveer nog verloren met 25-17 waarbij ROAC het betere spel in de tweede helft had, dus er lagen voldoende kansen voor de dames van ROAC. Maar dan moest er wel met dezelfde beleving en concentratie gespeeld worden als afgelopen week.

Trainer/coach Kees Toonen had zijn dekking weer iets aangepast met de focus op de sterkste punten van de Brabantse opponent. De beide gevaarlijke opbouwsters van HMC, normaliter elke wedstrijd ieder goed voor 7-8 doelpunten, moesten geneutraliseerd worden. Toonen vindt dat zijn dames die opdracht goed uitgevoerd hebben, maar ondanks die conclusie eindigde de wedstrijd desalniettemin wederom in een verlies 23-27.

"Vanaf het begin van de wedstrijd stond de dekking van goed en dwong het HMC om fouten te maken of slap af te ronden. Hierdoor ging de eerste helft gelijk op en konden we in de aanval volgens plan gebruik maken van de geboden ruimte waardoor er in de rust een gelijke stand op het scorebord stond (11-11). Met name door de juiste beleving en drang naar het vijandelijk doel kon ik stiekem genieten van ons spel”, aldus Toonen. Maar daarmee zeg ik niet dat het allemaal evengoed was, want dat was zeker niet het geval. We moeten slimmer spelen om een tegenstander vroegtijdig te kunnen elimineren. Niet te bang zijn om iets fout te doen, maar ook na twee passes gebruik durven te maken van de ruimte die geboden wordt. Ik wil ook dat we met een hoog baltempo spelen, maar als ik toch na twee passes een kans krijg, moet ik daar meteen vol invliegen” zegt Toonen die in de tweede helft zag dat de dekking het steeds lastiger kreeg.

De tweede helft vertoonde het zelfde beeld, een gelijk opgaande strijd. Doordat twee speelsters van de gasten al twee keer tegen een tijdstraf waren aangelopen zou ROAC van dat voordeel moeten profiteren. Echter vanuit de ondertalsituatie wisten de Brabantse dames 3 keer te scoren en stonden tien minuten voor het einde 4 doelpunten voor (20-24). Tot de laatste minuut bleef ROAC vechten voor een goed resultaat, maar het mocht niet baten. De einduitslag was 23-27.

Het levert een dubbel gevoel op bij Toonen: “Jammer dat we niet de twee punten in eigen huis konden houden, maar ik vind dat de dames over de hele wedstrijd wel weer een voldoende hebben gescoord. Als we dat elke week kunnen brengen met dezelfde beleving en focus, gaan we nog voldoende punten pakken om uit de degradatiezorgen te raken. Met name het redelijk tot goed uitvoeren van de opdrachten stemt mij tevreden. Zo maken we elke week weer stappen, zeker als de dames vertrouwen kunnen tanken zoals de laatste twee wedstrijden”.