Handbalsters Initia Hasselt verlaten het Europese strijdtoneel met opgeheven hoofd.

Niet geheel tegen de verwachtingen in hebben de Initia vrouwen hun dubbele confrontatie tegen de Franse topper HBC Nîmes niet succesvol kunnen afronden

De “uitwedstrijd” op vrijdag die omwille van de gebeurtenissen in Parijs een week eerder niet in Nîmes had kunnen plaats vinden, bracht meteen duidelijkheid. De bezoeksters overklasten Initia in alle departementen, en namen in het aanvangskwartier meteen alle twijfels weg. Initia speelde zondermeer verdienstelijk, maar moest uiteindelijk toch een ruime 39-18 nederlaag incasseren.

Topscoorders bij Nîmes waren de internationals Chloë Bulleux en Blandine Dancette, die elk 7 doelpunten voor hun rekening namen. Aan Hasseltse zijde toonde Edel Robyns zich met eveneens 7 doelpunten de beste schutter.

De terugwedstrijd op zaterdag was hierdoor uiteindelijk niet meer dan een formaliteit, maar de troepen van Jo Smeets hadden duidelijk geen zin om zich opnieuw weg te laten zetten. In tegenstelling tot een dag eerder, speelde Initia veel secuurder en geconcentreerder, en kon het zowat de hele wedstrijd lang gelijke tred houden met handbalsters uit Frankrijk. Bij een 26-26 stand op goed twee minuten van het einde had Initia zelfs nog zicht op de overwinning, maar uiteindelijk kon Nîmes ook in deze wedstrijd het laken naar zich toe trekken. Eindstand: 26-28.

Een erg sterke prestatie van het jonge Hasseltse team, dat karakter en weerbaarheid toonde. Bij de thuisploeg was er opnieuw een hoofdrol weggelegd voor Edel Robyns, die met 9 doelpunten een flink aandeel had in de debatten. Ook Klaudia Obrusik en Aurélie Bemelmans, die elk 4 doelpunten voor hun rekening namen, toonden zich beter bij schot dan één dag eerder.