Clubman Jelle Jorna gelooft in Hercules

Den Haag - Ondanks sterk spel vanuit de verdediging verloren de handballers van Hercules in de eredivisie met 20-24 van Venlo/Swift.  Doelman Imre Obbens en Yannick Boers, met zes doelpunten, waren de uitblinkers.

Jelle Jorna, de interim-coach van Hercules, was teleurgesteld. Niet zo verwonderlijk, want Jorna heeft samen met Robin Vendeloo en Jan Majoor tot het einde van het seizoen de technische leiding op zich genomen van de Haagse eredivisieclub. Zij moeten voorlopig het gat opvullen dat ontstond toen de samenwerking met Maarten Roestenburg werd beëindigd. Een overwinning zou voor extra vertrouwen hebben gezorgd.

Jorna (inmiddels 42 jaar) is een kind van de club. Hij is afkomstig uit de jeugdopleiding en speelde seizoenen in het eerste team. Ook kwam hij uit voor Hellas en Quintus met welke ploegen hij promoveerde naar de eredivisie. Handbalkennis heeft hij dus en zowel de club als de spelers heeft veel vertrouwen in zijn aanpak. Jorna: ,,Ik heb geen trainersdiploma voor dit niveau, maar in al die jaren als speler heb ik veel geleerd van al die trainers die ik heb meegemaakt. Ik heb gewoon die oefenstof van ze gepikt.”

Jorna is niet zo bang dat het mis zal gaan met zijn club. ,,De spelers hebben een geweldige inzet. Onze ambitie ligt vooral op de korte termijn. We beginnen al aardig aan elkaar te wennen. Er zit voldoende potentie in de groep om ons via de nacompetitie te handhaven in de  eredivisie. Op de langere termijn ziet het er goed uit voor Hercules. Er is veel talentvolle jeugd. Die jongens worden nu al regelmatig ingepast en daar gaan we de komende jaren plezier aan beleven. Werk, studie, privéleven spelen een grote rol bij de beschikbaarheid. Daar moeten we een oplossing voor zien te vinden.”

Jorna werkt samen met Robin Vendeloo (34), voormalig speler en assistent onder Roestenburg. Verder heeft de ervaren trainer Jan Majoor zijn hulp aangeboden. Een oude bekende, want hij loodste destijds Hercules vanuit de hoofdklasse naar de eerste divisie. ,,Hij werkt voor mij perfect als klankbord. Bovendien neemt hij de dinsdagtraining voor zijn rekening”, aldus Jorna tevreden.

Jorna doet straks een stapje terug. ,,Ik ben niet de persoon die ook volgend seizoen de kar gaat trekken. Er moet een trainer komen met de hoogste licentie en die daar ook meer tijd voor heeft. Een paar maanden lukt mij wel, maar zeker geen heel seizoen. De spelers willen beter worden en trainen daar keihard voor. We hebben een groep van dertig man. Ik ben in korte tijd weer helemaal enthousiast voor het handbal. Maar die gasten verdienen een echte trainer die er honderd procent voor kan gaan.”

Doelpunten:Yannick Boers (6), Nick Masmeijer (4), Kevin Landsweers (4), Boy Koreneef (3), Mitchel Timmermans, Tim Frenk en Thijs Ravensbergen.

AD SPORT/PETER LOTMAN