Bocholt rekent moeiteloos af met Quintus

De Bocholter Herenploeg is het jaar gestart met een duidelijke overwinning. Quintus, de rode lantaarn uit de BENE-League, kon Bocholt in de Damburg op geen enkel moment bedreigen. De start van Bocholt was immers fel (7-2, 15-5) en bij een 21-8 ruststand was de match na één helft al beslist. De resterende helft werd moeiteloos uitgespeeld: 36-21. Bocholt blijft zo stevig vierde en loopt in op de leidersplaats. Volgende week volgt een niet te onderschatten verplaatsing naar Aalsmeer.

Bocholt startte met veel zin aan de wedstrijd en via een bedrijvige Roel Valkenborgh en Brecht Wertelaers ging het snel naar 7-2. Quintus wist zich immers geen raad met de sterk georganiseerde defensie van Bocholt en kreeg tegenaanval na tegenaanval te verwerken. Met nog scores van Serge Spooren en Damian Kedziora ging het naar 10-3 na een kwartier; de drie Nederlandse doelpunten kwamen van Dofferhof. Daarna was het vooral De Vette die nog wat kon tegenspartelen, maar Bocholt had zijn doelpuntenmachine onder stoom en ook Wout Winters en Andreas Kittel deden hun duit in het zakje. Bij 21-8 aan de rust was alles gezegd en beslist.

Bocholt ging door in de tweede helft, op een iets gezapiger tempo weliswaar: met zijn tweede van de avond bracht Joren Lamers de stand op 27-11. Wat je in dit soort wedstrijden ziet aankomen, werd uiteindelijk bewaarheid: de aandacht verslapte en Quintus plaatste bij 29-12 een tussenspurtje naar 29-16 (45’) via Van Lier. Maar de buit was al lang binnen; Miha Pucnik en Andreas Kittel pikten nog wat doelpunten mee en deed de Bocholter aanvalsstatistieken eer aan door het doelpuntenaantal tot 36 op te krikken. René De Backer deed Quintus nog boven de 20 eindigen: hij legde de 36-21 eindstand vast.

Bocholt deed wat het moest doen en blijft zo stevig op de 4e plaats. De leidersplaats is zelfs nog dichterbij gekomen: nieuwe leider Hasselt staat na winst tegen Hurry Up nog maar twee punten boven de kampioen van België. Hurry Up mag zijn ambitie voor Final4 na deze nederlaag definitief opbergen. Tongeren is dus ook leider-af; zonder de geblesseerde Qerimi leed het een nederlaag bij Bevo en staat één puntje voor op Bocholt. Ze delen hun plaats met Lions, dat Sasja nipt versloeg. Lions doen hiermee Bocholt ook een plezier, want Sasja staat nu 6 punten achter Bocholt met nog 4 wedstrijden te gaan. Enkel Visé heeft Bocholt – maar dus ook de rest van de top-4 – nog in het vizier: het hield thuis Volendam van zich af maar blijft nog steeds op een kloof van 4 punten steken.

Aalsmeer is, hoewel uitgeschakeld richting Final4, dus nog niet klaar met presteren in deze BENE-League. Zij zullen het Bocholt volgend weekend zeker lastig willen gaan maken. Bocholt is gewaarschuwd maar ook gemotiveerd: bij winst komt de Final4, een betere plaats in de rangschikking en vooral ook deelname aan de Belgische play-offs wel zéér dichtbij!

Bocholt:  Bjorn Alberts, Clem Leroy, Brecht Wertelaers 2, Nejc Zmavc, Wout Winters 4, Jordi Cremers, Andreas Kittel 6, Roel Valkenborgh  8(1), Joren Lamers 2, Serge Spooren 7, Damian Kedziora 5, Miha Pucnik 1, Bartosz Kedziora 1

Quintus:  Dofferhof 3(1), Vollebregt 1, Van Lier 4, De Vreede, De Vette 5, C. De Backer 2, De Maat, De Knegt, Koop 2, Kouwenhoven 1, Van Ravesteijn 1, Vis, R. de Backer 2, Van den Driest